spoon

Moccatårta

Category:

Hej igen!
Det var länge sedan jag uppdaterade min blogg, men jag har en anledning till varför jag inte har uppdaterat den och lagt upp nya recept. Jag har nämligen arbetat den senaste tiden på en restaurang och jag ber om ursäkt för att jag varit borta ett tag.

Nu bloggar jag igen. Jag försöker lägga upp nya recept regelbundet så att ni kan få inspiration om vad ni ska laga hemma. Den här gången delar jag med mig av receptet på en moccatårta som jag bakade för min man på hans 30 födelsedag. Jag brukar köpa bottentårta och sen dekorera tårtan själv, men på min mans 30 födelsedag ville jag baka någonting speciellt för honom eftersom det är hans speciella dag. Man fyller ju bara 30 år en gång i livet (^_^). Dessutom är hembakad kaka bättre än fabricerad tycker jag. Man vet vad kakan innehåller om man bakar den själv.

 
Jag fick inspiration till att baka den här tårtan från min vännina. Hon bakade en sån tårta men med nutella som glasyr. Jag ville inte ha tårta med jordnötsglasyr eftersom jag lagade kyckling satay med jordnötsås till middagen. Man kommer att bli trött på jordnötter om hela middagen innehåller jordnötter. Då valde jag mocca, en blandning mellan choklad och kaffe.
 
 
För att baka Moccatårta behöver du:
 
Bottentårta:

  • 3 st ägg
  • 1,5 dl stråsocker
  • 1 dl vetemjöl
  • 0,5 dl potatismjöl
  • 1 tsk bakpulver
Glasyr:
  • 225 gr margarin
  • 200 gr mörk choklad
  • 4 dl florsocker
  • 1,5 dl vispgrädde
  • 3 tsk moccaarom (eller kallt starkt kaffe)
Gör så har:
  • Sätt ugnen på 175 grader. Smörja och bröa formen (26 cm)
  • Vispa ägg och socker pösigt.
  • Blanda vetemjöl, potatismjöl och bakpulver.
  • Rör långsamt ner blandningen i ägg smeten.
  • Häll smeten i formen och ställ den i mitten av ugnen och grädda i 30 minuter.
  • Låt kakan svalna.
Glasyr:
  • Smält chokladen ovanpå varmt vatten, låt den bli ljummen.
  • Vispa socker och margarin långsamt (av 5 hastigheter använde jag nummer 2 på elvispen) i ca 1 minut.
  • Tillsätt moccaarom och fortsätt vispa tills smeten är välblandad.
  • Tillsätt choklad och vispa med medium kraft (jag använde nummer 4) i ca 2 minuter.
  • Häll i grädde och vispa med hög hastighet några minuter tills glasyren är välblandad.
  • Skär kakan i två delar. Ta upp den övre delen. Bred ut glasyren på den nedre delen av kakan och lägg tillbaks den övre delen.
  • Täck kakans yta med glasyren tunnt.
  • Lägg i glasyren som finns kvar i en sprits och spritsa glasyren i en cirkel från mitten och utåt tills den formar en ros. Gör några stycken till tills den täcker hela kakans yta.

Comment (1)

MMM..gott
Agneta

Skicka en kommentar

Här kan ni kommentera eller fråga mig.